Sunday, July 15, 2012

Memories at KOLEJ MATRIKULASI PAHANG

Assalamualaikum~

Alhamdulillah..akhirnye terdetik jugak rase nak 'basuh' blog sendiri yang bersawang+bersarap...dah hampir setahun jugak x ambil kisah pasal blog ni sebab fokus on study kat matrik..ye la..budak matrik kene struggle... *struggle la sgt* harharhar~

Lastly, 26 april 2012 aku dapat graduate dari KOLEJ MATRIKULASI PAHANG tersayang..hewhew..






There's tooooooooooo many memories when i start think of matric...aku rindu sangat2 life sebagai budak matrik..even stress pon ngan belajar and assignment..but still boleh belaja dalam suasana yang hepi!

Actually, lepas SPM dulu matrik bukan la first choice atau second choice.. 
tapi mati2 x nak pergi matrik..

why??why??why??

sebabnye banyak orang cakap matrik susah..belajar stress gileeeeer *aku x giler pon* and susah nak grab pointer best+gempak2...

Alhamdulillah hasil "paksaan" parent untuk masuk matrik, akhirnye aku memilih matrik dari asasi sains fizik UM.  Engkorang ingat senang aku nak pilih matrik dari asasi UM? tapi sebab aku caya redha Allah pada redha ibubapa and satu lagi aku tau sebenarnye aku x mampu pon lagi nak jadi budak university (x ready nak fully independent) haha....

haishhh~ bile dah abis matrik ni geram aku rase nak cari balik manusia2 yang cakap sume2 tu dulu...
AUTA SEMATA MATA OKE!!! matrik tidaklah sedahsyat itu...

My Classmate 7M1S4


My roomate

MATRIK ni aku boleh describe macam separa sekolah dan separa U..bagi aku la..x tau kalau orang lain macam mane..

separa sekolah- lecturer kat matrik known as CIKGU and dorang caring kat student macam kat sekolah dulu2...peraturan ketat sikit dari U
separa U- kat matrik pakaian bebas la..x specific kene pakai uniform..then kene urus segala urusan sendiri..x de dah orang nak uruskan macam kat sekolah..sakit pon urus sendiri *aku kalau sakit sentiasa pergi kelas full sebab aku x reti nk tulis surat..demmmm!*

kalau nak citer pasal kehidupan ngan memori kat matrik..memang berjela jelaaaaaaaaaaa la panjangnye..hakhakhak! but still rase nak share jugak sebab best sangat bagi aku memori matrik :D

FIRST SEMESTER

Aku boleh cakap awal2 memang agak stress la..sebab aku mase sekolah bukan dari kalangan student yang rajin buat keje sekolah bagai... *conclusion aku pemalas!*

aku try jugak adapt slow2 untuk berkawan and belaja dalam mode kelajuan F1...hahahaa! jangan terkejut la..ini la matrik!tajuk banyak then lecturer kene on time habiskan sume tajuk2 tu before exam...sentap jugak awal2! kat sekolah beratus kali sruh cikgu ulang ajar pon x pe..asal student2 die paham..tapi kat matrik..konsep 'student cari lecturer bukan lecturer cari student' macam ilmu jugakkan ;) kite yang kejar ilmu..bukan ilmu kejar kite..huhuhu..

Kelas aku pon biasa dari kul 8-5 petang *penat kut!tapi puas rase belaja* hihihi..sem 1 ni jugak aku try scanning prangai2 classmate aku..ye la nak tau dorang ni jenis yang macam mane..sensitif ke..panas baran ke..sempoi ke..dan setelah penat lelah mengkaji..YEAY!! dorang sume jenis supporting giler and fun la kawan ngan dorang..

tapi paling aku x boleh lupe MISS TING..hohoho first time aku belajar ngan cikgu cina dah pulak MATH kuuuuuuuuuut *aku benci math* adoiii..faham je la cikgu cina kalau dah ajar math kan..PERGHHH! assignment???hahaha jangan harap la boleh mengelak dari assignment yang banyak nak mam*** then kene bincang time tutor..syukurnye aku ade ramaaai classmate yang suke math..so that  ape lagi..keje aku copy la! COPY OKE UOLSSS! jarang giler buat sendiri..hahahaha... (aku jenis yang study sambil mengopi...so selalu la buat tabiat x elok secara zahirnye tapi sangat membantu cara pembelajaran aku...anda pula bagai mana? kalau jenis yang boleh study sambil mengopi...silakan ikut cara ini...jika tidak.. JANGAN SESEKALI...nanti mula lah time exam ternganga je tengok jawapan yang korang copy...) aku buat macam tu pon sebenarnya TERDESAK! sebab assignment ade carry mark nanti boleh jejaskan result aku kalau assignment x siap... so aku akan pastikan aku siap walau badai ribut menimpa..kehkehkeh!

Matrik ni stress, tapi normal la..kalau korang masuk asasi ke...diploma ke... aku jamin stress jugak... normal kut! alhmadulillah roomates aku pon semua giler2..so rileks je la kalau nak memekak time stress2 tu..kah3~ kat matrik memang ade mase mood up..pastu down...biasa la new life and life of matrik..sape x jadi budak matrik x kan faham... *ye2 je aku* paling aku x leh lupe roomate2 aku x boleh blah ngan perangai aku yang x boleh stay up malam!!ahhaha..jam tunjuk pukul 11 je aku akan kemas2 buku2 aku and stop study pastu annouce satu bilik 'mase tidor aku dah sampai'..harharhar..aku x pandai nak stay up study macam kawan2 aku kalau x esoknye aku jadi ngantuk giler kat kuliah ngan tutor...

kungkangkungkang...akhirnye abis jugak sem 1 aku ngn macam2 yang berlaku sedih gembira sume ade la..cukup rase! alhamdulillah..result aku x hebat mane dan x teruk mane.. pointer 3.77 *aku syak result aku camni sebab gi main kat library mase study week..aku bukan boleh study kalau tempat ramai orang..aku study sorang* tapi x kisah la..sebab aku seronok..x menyesal pon..kikikiki :D


#2 pic kat atas ni time carnival kelab2 ko-ku

#time larian 1Malaysia

Ni kat CUBIC a.k.a macam bilik guru la kire..kat sini ade tempat nak lepak..hey! bukan lepak sesaja...lepak tuk siapkan segala assignment yang perlu dihantar dengan segera! ahahahah..





HAAAAAAA! ni nak bagi tau! KMPh ade tasik okeng! ade ikan lagi dalam tu..so kire tasik ni tempat kalau streghhh giler babeng study...boleh la lepak2 sambil bagi makan ikan ke...tempat jogging pon ade! macam2 ade lah! ahahaha :P






SECOND SEMESTER

Aku start struggle sikit sem 2 sebab aku rase pointer aku x best mane mase sem 1..ahhaha...waktu tidor pon dah up sikit..aku make sure kul 12 baru aku tido..konsep belajar ngan exam pon dah tau macam mane then follow jela macam mane lecturer ajar then kalau x faham try jugak tuk faham kan dari kawan2 *aku jenis suke belajar ngan kawan dari lecturer*

tuptuptuptup~ dah mid sem exam..woooah sem 2 aku rase cepat mase berlalu..keluar result BAAAAHHH! sumpah down giler2 mase nih..sebab result aku terlampau la teruk...pointer bawah 3.5..then aku mule muhasabah diri aku..nape aku dapat result teruk giler sebab aku rase aku dah try more struggle dari sem 1..but aku x nak putus asa..bagi aku rezeki Allah kite x tau...kalau kite usaha insyaAllah Dia bagi ape yang kite usahakan...

belaja sem 2 terasa rileks dari sem 1 sebab lecturer x banyak pon bagi assignment *sebab tu kut result teruk..x de org 'push'* dats why aku terfikir tuk berusaha sendiri lebih..x mau mengharap sangat 'push' dari lecturer..x lame pastu dah study week..hohohoh! study week kali  ni aku tekad nak gunakan sebaiknye...x pergi dah library main..duk dalam bilik sorang2 ngadap buku..sampai ade la rase nak MUNTAH.. *giler kan??* aku just turun tuk makan je..waktu lain buku la jd teman baik aku time tu...memang keadaan macam tu x pernah berlaku dalam hidup aku *aku kan pemalas* hahaaha~ aku tgk roomate aku keluar pagi balik petang sebab pergi jumpe lecturer..aku???hahaha ari last study week iaitu ari jumaat baru aku pergi tunjuk muka kat lecturer buat2 tanye..ye la risau nanti dorang ingat kite belagak pandai x nak jumpe dorang..so better gi jumpe..amik restu ;)

tuptuptuptup~ 26 april last paper chemistry then aku secara officialnye sudah tamat pembelajaran di matrik..yuhoooooooooooo!!! gembira sebab habis tapiiiiiiiiiiiiiiiii~ sedeh :'( sebab tinggal kawan2 ngan lecturer yang best gilooos!

29 may 2012 lepas aku bangun tidor pukul 10 *konon2 specific* aku check result aku...DENGGGGG!!



purata pointer 3.85 for 2 sem! ahahahah! aku loqlaq sikit bab kire2 ni (baca : math) ...
Alhamdulillah...x expect langsung result camni..sebab balik jawab physics aku nangis giler2 rase horrible sebab aku rase menda yang aku jawab banyak sangat salah..tu la kebesaran Allah..kalau Dia nak bagi..Dia bagi jugak...then..masuk la fasa di mana kami2 lepasan matrik kene kemaskini UPU fasa 2 bergantung ngan result yang kami dapat...

Ni dalam lab..lab ape x hingat dah..muehehehe





Sambutan perayaan tanglong



Ni 2 colour baju ko-ku (merah+biru @ oren)



Don't woleeeeeey ma! mesin amik duit ade je kat matrik...cucuk2 kuar duit~ ahhaha



 Jangan risau~ busy2 pon...time for lepaking still ade la! rileks saje~ makan2 gossip2~



special for my classmate yang aku rindu giler :

when i think of....
Tan :his bag and his laugh
Deya :bcome professor during presentation
Syiman :his 'kerek' and his od**r.... hahaahha...
Anas :"jum gi mkn aku belanja"
Firdaus :nerd and his blur face

Zul :toooo many things remember bout him! ;)
Yusrina :geng gossip >,<
Ezatul :ayat belagak yg klakar nk mmpos!
Mariam :always talk wit smile
Bihah :talkative...hew2~
Afiqah :your walk..kikiki
Afifah :shy2 cat+easy blushing
kaiyan :always charismatic 'Big sister'
wee :cute attitude meyh~
fatin dayana :her funny laugh :D
aiza :gile sempoi~
ainil :pinggan penuh time break tgh ari (mcm aku!)
aifa :geng sendawa kuat :o
azlina :her cute voice
balkis :sopan santun!

SWEAR!!!miss u all giler2 T.T 




















EDIT VERSION as senior kmph a.k.a kakak! XD


ASSALAMUALAIKUM to ADIKS ADIKS YANG BAKAL MENJADI PELAJAR TERPILIH MATRIKULASI ~ 

first of all TAHNIAH! tahniah kerana dari beribu riban student lepasan SPM yang apply matrik secara excitednye atau secara paksa ANDA TERPILIH! *applause*

so this version akak buat untuk menjawab soalan adiks adiks yang bertanyakan soalan2 yang sering di tanya oleh adiks adiks matrik last pengambilan 2013/2014 (alhmadulillah dorang dah selesai pon matrik!)

MATRIK or ASASI?

its depend on yourself! if kalau asasi tu memang yang course awak dah target time SPM..so go for it sebab minat dah ade! but if asasi tu course yang awak rase x minat mane..please go for matrikulasi so that after matrik boleh try dapatkan bidang yang kite minat..oke? ^_^ and just let uolsss know kebiasaanya laaaaa...result budak matrik lagi umphhhh! dari budak asasi. trust me :D sebab bila masuk alam asasi korang memang feeling budak U habis la... nak datang ke tidak kelas ikut korang... kelas tidak sepadat matrik.. bunyi macam best kan? tapi............ tunggu la hasil result :P haha. melainkan anda begitu genius!

MATRIK or DIPLOMA?

haaaa... kalau part dua ni gabra sikit akak nak bagi pendapat...sebab both ade pros and cons... if masuk matrik adiks adiks akan sangat menjimatkan masa belaja which is hanya setahun compare to diploma yang ambil masa 3 tahun... TAPI ! sijil matrik x de value tau untuk kerja...tapi value untuk continue your degree. kalau ambil diploma after 3 years dengan sijil tu dah boleh kerja. Kat matrik adiks adiks just need to struggle for 1 years only untuk masuk degree tapi untuk diploma adiks adiks kene struggle for 3 years untuk mantainkan pointer. NAMUN! bagi adiks adiks memang rase dirinya x boleh LANGSUNG belaja laju..maka boleh la pilih diploma... another thing yang akak nak tekan kan nak choose between matrik or diploma ni tengok balik course yang ditawarkan upu untuk smbung diploma. kalau dah dapatnya tawaran yang macammmmmmm "ade ke kerja nanti ambil course ni?" maka jangan pikir panjang la adiks adiks oke. masuk terus matrik! 

RESULT SAINS SPM SAYA X GEMPAK. BOLEH KE NAK FOLLOW MATRIK?

aduishhhhh ni soalan famous adiks adiks ! bagus la korang ni husnudzon betul pada matrik ! akak dulu anggap matrik ni tempat pembuangan student2 yang x dapat tempat kat IPTA! sounds so cruel right? tapi itu lah pemikiran akak before masuk matrik. tapi alhamdulillah adiks adiks semua fikir matrik ni bagi student2 terpilih maka BERUNTUNGLAH ANDA YANG TERPILIH! so for this questions akak will share something untuk betulkan balik segala pemikiran2 adiks adiks yang telah dicemari itu! haha..
Kalau adiks adiks rase x yakin just kerana sebijik subject sains awak yg C+ or any subjects lain yang tertera di sijil spm adiks adiks bukan lah A, no worries dik! ramai lagi yang result lagi teruk dari tu tapi kat matrik 4flat. And don't expect student2 yang masuk dengan kelayakan result spm yg tinggi masa sekolah still boleh mantainkan result mcm time spm. Mostly tak!

Why I said like this?
Sbb first reason bile dah masuk matrik nanti korang mostly x ingt pon dah ape yang belaja time spm... so kire semua kosong-kosong balik.... and banyaknya belaja something new.. bukan belaja balik subject spm. So yeah... new competition! Semua dalam situasi yang same... kalau awak stress x faham.. jangan ingat kawan awak yang cerdik time spm boleh terus faham.. haha.. 

kat matrik adiks adiks yang malas macam akak automatik akan jadi rajin..jangan pelik..itu kenyataan..x de orang yang malas kat matrik..lagi2 student perempuan..sebab before masuk dah ade target untuk capai pointer yang tinggi..so kita akan struggle..belaja akak ngaku memang susah..tapi kawan2 ngn lecturer sentiasa membantu...so x de yang perlu ditakutkan..result spm tolak tepi..bawak semangat yang baru tuk masuk matrik.. and lecturer ajar dwibahasa...ape2 yang belajar dalam spm tu x banyak dah kat matrik..melainkan subject addmath.

NOTHING IMPOSSIBLE!

POINTER RENDAH NANTI DAPAT KOS LELONG EH KAT UNI?

adiks adiks ku... ADAKAH ANDA MASUK MATRIK DENGAN TUJUAN NAK DAPATKAN POINTER RENDAH????? but let say lah memang x de rezeki nak dapat 4flat. adakah 3.9 akan di beri kos lelong? NO LAH ! ramai sangat budak2 matrik yang masuk uni dengan kos2 yang hebat2... then akan ade yang bertanya akak.. kalau 3.0? insyallah still dapat je kos yang elok tapi jangan la expect masuk UM or UKM or UTM adiks adiks... and last but not least kalau ade yang rase akan dapat result rendah dari 3.0 maka dengan itu bertanya lah kembali pada diri.. adakah itu yang adiks adiks target sebelum masuk matrik? sebab matrik tidaklah sekejam itu pada student2. biasa kalau dah pointer 3.0 ke bawah tu memang jenis yang betul2 malas belaja! 

PST (setahun) or PDT (dua tahun)? 

bagi adik2 yang dapat PDT dan x dapat tawaran lain yang bagus dan elok selain matrik, maka terima je lah... jangan adiks adiks yang dapat PDT rase rendah diri and rase kurang bijak..sebab kebanyakan yang menyumbang 4flat di matrik adalah budak2 PDT! for information, pembelajaran PDT tidak selaju PST. for example, budak PST dah belaja 8 tajuk satu sem, budak PDT belaja 4 tajuk tapi lebih mendalam..

MODUL 1, MODUL 2, MODUL 3, dan PERAKAUNAN?

MODUL 1: MATH+KIMIA+FIZIK+BIO
MODUL 2: MATH+KIMIA+FIZIK+SAINS KOMPUTER
MODUL 3: MATH+KIMIA+BIO+SAINS KOMPUTER

kebiasaannya pihak matrikulasi akan bagi dulu modul kepada bakal student depend pade result spm. TAPI! korang boleh tukar bile dah mulakan sesi pembelajaran. ade adiks adiks yang bertanya boleh ke nak tukar dari sains ke perakaunan? setakat pengetahuan akak, BOLEH! akak tahu ramai je nanti yang rase x mampu nak bawak sains (sebab result spm) so boleh la tukar pada perakaunan... ikut la minat diri masing2... and setahu akak jugak student perakaunan ade kuota...so x ramai yang boleh ambil perakaunan.

P/S: bagi yang bertanya akak sekarang study kat mana and course ape, akak sekarang study di University of Birmingham, United Kingdom course Bachelor Science in Chemistry under biasiswa KPM (kementrian pelajaran malaysia) bawah program "latihan tenaga pengajar matrikulasi"  so insyaAllah akak sekarang 3 year, 1 years left untuk back for good. kalau tiada arah lintang insyaAllah akak akan jadi lecturer matrikulasi :)

So to all adiks adiks yang curious pasal matrik! here akak dah share something *ahaks! akak~ ahahhaha :P abaikan..SERIOUSLLY I TOLD YOU! SUMPAH BEST LIFE MATRIK! btw, just nak bagi tau..kalau KPM still teruskan program ke luar negara, MAKA BERUNTUNGLAH MANUSIA YANG MASUK KE MATRIK ;P hehehehe!

waalaikumussalam~


98 comments:

  1. doakan kami semua berjaya untuk sem ni ek =)

    ReplyDelete
  2. thanks akak coz share something yg agak berguna ntuk kiteorng.. actually tak thu pun nak pilih ape ni. hihih.. sama ada matrik or asasi.. which one u think is better?? =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcam ;) its depend on yourself! if kalau asasi tu memang yang course awak dh target time SPM..so go for it sebab minat dah ade! but if asasi tu course yang awak rase x minat mane..please go for matrikulasi so that after matrik boleh try dapatkan bidang yang kite minat..oke? ^_^

      Delete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. awak!!! rindu bilik kite A1-T1-28.. rindu awak jugak.. terase rindu sangat kenangan matrik. serius rindu gile. nangis dah!! huhuhuhuhuhuhuhuhu :'(

    bile nak jumpe ek? serius rse nak peluk je awak. rindu sangat!

    ReplyDelete
  5. awak!! seris rindu saat matrik kite dulu.. bile bace entry awk ni automatik teringat saat kt sane. tmbh2 bilik kite A1-T1-28. mcm2 kenangan ade kt bilik tu, manis pahit sume ade. rindu nak jumpa semua. rse nak peluk je korang! *msti awak xcye kan sy sbut cmni**

    serius, menangis dah ni sebab terlalu rindu. awak kenal sy kan?? emosi terlebih :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaah! hey~ kuat sangat emosi!!! cannot2...hati kena mau tabah ma! nanti I balik kite roger2 la ;P kekekekeke

      Delete
  6. akak..macam mane etika pemakaian kat kmph?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang latest punye peraturan akak x tau hehehehe :D tapi time akak dulu, gi kelas baju kurung boleh @ seluar slek+blouse (for girl)..baju kemeja and slek hitam (for boy) *akak jawab dua2 sebab x tau awak laki or girl* kikikiki

      Delete
  7. kak, nak yr twitter nak tanya something

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum..akak..sy dh dpt tawaran msok ke matrikulasi pahang pd 27.5 nih..setelah bca coretan akak ttg life akak di matrik pahang,,sy jd bersemangat nk study kt sana..i hope i can be like u..strong,,hardworking,,never give up..

    ReplyDelete
    Replies
    1. GOOD! awal2 dah semangat..don't be like me..awal2 masuk rase macam ''why aku kene masuk matrik?'' HAHAAHA! alhamdulillah~ terasa keseronokan belaja kat matrik..stress is normal..belaja mane2 pon akan stress..but life kat matrik just lain sikit dari sekolah..tu yang best tu! :D kalau masuk U almost 360 darjah life dah lain...so SELAMAT MASUK KE MATRIKULASI! *peace*

      Delete
  9. assalamualaikum akak, nk tnya kat matrik nih
    subjek mana yg killer?
    lecturer kat sana suka tnya pelajar x?
    satu bilik brapa orang?
    ad x pelajar yg dapat pointer below 3.0?
    waktu malam ad prep macam dkat sekolah ke?

    p/s:maaf tnya xnak jawb pon xpa ^_^

    akak sekolah mana?
    masa spm dlu result akak ok x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam adik! ^_^ hew2~ semangat sat nak jawab soalan2~ kekekeke..it's okay dear nak tanya banyak2 pon..sebab dulu akak pon macam tu jugak but x dapat nak tanye kat sape2 pon..tsk tsk tsk T.T *emosi plak!* abaikan~ herher...

      subjek killer? bagi akak la..math! sebab akak x suke math dari sekolah..so problem sikit la bagi akak..but orang lain okay je! ahhaaha dorang cakap chemistry but for akak yang memang tengah continue study degree for chemistry bagi akak x la susah mana..kikiki..

      lecturer kat matrik bagi akak ade je yang garang..macam kat sekolah..tapi mostly sporting! dun worey~ ;) heee...kalau dalam kelas tu or dalam lecture tu biasa je bab2 tanya pelajar but dorang x harap pon kite jawab yang betul..hahah so jawab je kalau lecturer tanya! :D

      satu bilik just 4 orang je! katil sorang satu..meja belajar pon sorang satu..locker yang 2 pintu punye sorang satu jugak..boleh kate memang selesa sangat lah! mesin basuh pon ade :P hahaha *just answering lebih sikit..kekekek* tapi ikut aras la..bukan dalam bilik..hahaha

      student yang below 3.0 pointer tu ade je...but ramai jugak yang 4.0 flat! so masuk matrik kene struggle tapi don worey! still boleh enjoy ngan life matrik...*akak pon x rajin mane la*

      PREP???no no no~ dah besar kan..study time sume urus sendiri cume kadang2 ade la kelas malam lecturer buat sebab nak kejar syllabus :)

      akak sekolah SMKST (sekolah menengah kebangsaan seri tualang) kat temerloh,Pahang..

      SPM? hurmmm alhamdulillah...memang x straight A pon..hahaha 7A je...

      Delete
    2. tima kaseh akak, ^_^
      akak subjek fizik kan same macam subjek fizik spm ke?
      banyak kire2 x?
      last question akak hehe ^_^,
      nak kuasai subjek kimia or other subjek dlam matrik nih memang kna kuasai subjek elektif spm ke?

      lepas matrik bole apply oversea ke?

      p/s: sory akak bnyak tnya plak hehe

      Delete
    3. welcam dear! :D haha! kalau fizik..jujur la akak bagi tau actually akak x minat langsung fizik..from SPM lagi..and my fizik for SPM just B...so memang kira2 rasa macam gali kubur sendiri la duk amik fizik..but thanks to HIM ;) setiap usaha dibalas dengan kejayaan..Alhamdulillah..subject yang paling ditakuti (fizik) akak dapat A for dua2 sem...belajar quite different from SPM tapi still boleh diterima oleh akal..

      hah! yang tu x pasti..sebab my year punye batch ade program ni..and kiteorang pon dapat tahu program ni still ade for batch after kiteorang...insyaAllah time korang nanti ade lagi :)

      Delete
    4. owh ye! kurang menjwab soalan disitu..keekkeke..adik..fizik memang x kan lari dari kira2! ahhaahha :P thats why i scared of that subject..hahaha

      Delete
    5. akak subjek etc. fizik kimia bio mase dkat matrik nie memang kne kuasai subjek electif time spm dlu ke? (^_^)

      Delete
    6. ermmmm camne eh soalan tu? maksud adik tuk subject yang belajar kat matrik kene kuasai dari spm?if tu soalan adik akak boleh jawab not really...sebab yang x score time SPM yang tu la bdak2 yang score time matrik~ :D

      Delete
    7. oh cmtu... ok2 trima kaseh bnyak2 akak ^_^

      Delete
  10. assalammualaikum akak (^_^) *senyum dulu*

    insyaAllah sy bakal student matrik KMPh for '13/'14..nk tnya beberapa soalan kat akak yg sy curious sgt *cewahh >.<*

    1. msa time akak dulu for test final sem 2 , still kena study blek ka silibus yg dr sem 1 ? stat batch sy x mcm tu dah kan ? silibus sem 1 x masok final test dh kan ?
    2. english still kira dlm pointer ke ? 0_o" , subjek apa yg termasok dlm kiraan pointer ?
    3. outing tiap2 mggu kan ? pakaian outing bju kurung ke bebas ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam~ *lambai dari jauh* heee :D

      1. memang ape yang sem 1 x yah carry dah for sem 2! ape yang belajar sem 2 yang tu je dalam exam...okeng?
      2. hahahaha! english x pon.. just belajar..still ade exam..but pointer x kira for english.. 4 subject teras je yang masuk dalam pointer means (chem,bio,math and phy kalau awak modul 1) belajar english tu for your exam muet sebenarnye...
      3. latest perturan saya x tau la adik..tapi time saya almost mmg tiap2 minggu boleh je outing melainkan memang ade program tuk student..tapi akak jenis x outing sangat pon..malas nk outing...ahahha..and baju time tu pon bebas..for your batch akak x leh nk jamin :)

      Delete
    2. heee *lambai balek*

      ohhh gitu..okeng ! (^_-).. ohh kiranya outing nk pkai t-shirt ke blouse ke boleh eh ? kalo gitu , Yess ! haha.. engt kena pkai bju kurung jugak *sungguh ku x suka =_=" *

      # tima kasih akak ! kalau ada lg curiosity , sy akan terjah lg blog akak nih ya (^_^)V peace ! #

      Delete
  11. heeee *lambai balek*

    ohhh gitu..okeng ! (^_-).. ohh kiranya outing bleh la pkai bju t-shirt ke pape ke eh ? yess ! dlm kelas mmg perempuan melayu suma wajib ke pkai bju kurung ? coz sy tgk suma blog2 ex-student matrik pkai bju kurung je..comment kt ats td sy nmpk akak ckp bleh je nk pkai slack.. kalau mcm bju muslimah ke bleh x pkai msa kelas ?

    # maap bnyk sgt pertanyaannya (@_@) #

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh..should be memang baju kurung..tapi minority ade la yang pakai slek hitam with blouse (macam kemeja) kalau t-shirt memang x dibenarkan kalau time kelas..huhuhu..sebab nampak lebih proper bile pakai baju kurung ^_^ but jubah @ jubah seluar pon boleh... it's okay dear! akak sendiri yang membenarkan sape2 je nak tanya~ akak sudi nak menjawab :)

      Delete
    2. lagi satu kak ! pointer finale kira average yg sem 1 n sem 2 ke ? nak 4flat msa akhir tuh kena 4flat dua2 sem ke ?

      Delete
    3. yup dik :) average pointer die amik...

      Delete
  12. salam.. akak.. saya pon bakal pergi ke KMPh ney... so sy nak tanya..

    kasut pakai kasut apa ?? such kasut kulit ke mcm kt sbp atau bebas!?

    ada tk akk bawak ref book masa SPM dulu tuk matrik.ni...sbb ada org kata sbjek kt mtrik ni lbih kurang SPM je??

    laptop diperlukan ke masa mula2 masuk??

    boleh bwk brg electronic tak mcm rice cooker.iron.water heater.. ??

    akk sllu tak mkn meggi kt sana??

    makanan kne bli kn? mahal tak???
    heheeee .... sory byk tanya...
    hope akk dpt jawab dgn tenang.. hahahaahaa...
    just kidding =_-'

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam ^_< kalau kasut no specific...just syarat kasut bertutup..nak kaler ape pon..ikut suka lah..x de syarat pon! but sandal x boleh tuk pergi kelas..tapi kami2 yang nakal ni adde mase main redah je sandal gi kelas..hahahah but for awal2 masuk..kekonon baik la ikut peraturan..kekekkeke! ermm..akak dulu x bawak pon reference book...but ikutlah nak bawak pon boleh...ikut sendiri..for mula2 masuk x guna pon laptop...makanan tuk makan tengah hari semua beli kat kafe..and dalam matrik ade macam mini mart jual roti sume..but quite mahal la mase time akak...sekarang x tau...same goes to tender cafe..time akak cafe jual makanan memang murah! fuhhh~ panjang essei akak..oke? berpuas hati?? heeee ^_^

      Delete
  13. ouh.. trimass... akak mmg terbaik laa dalam.mjawab.. hahaa...
    patut dpt pointer tggi..

    Kak saya nak tanya pasal pembyaran yuran.sy ad trbca tntg pnduan pndaftaran kt intenet.. Dye ckp matrik yg laen kena buat akaun kt BSN tapi mtrik phg dgn ada certain2 matrik lg kena buat akaun MAYBANK untuk elaun. . . Betul ke? C0z sy tgk panduan 2 yg 2009 punye.
    Sy p0n xpasti.. 2 yg sy tanya akak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh yang tu akak x pasti la dik..sbb mase akak dulu bayar kat BSN tapi kene bukak bank islam sebab kat matrik pahang cuma ade mesin amik duit tuk bank islam...huhuhu..so better tnggu surat dari matrik dulu..rasenye semua dia terang dalam tu..oke? :)

      Delete
  14. salam.. :)
    thanx a lot kak atas share mnde ni sume...
    skrg akak ambik course ape ye?
    uni mane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam adik ^_^
      welcam dik! hope serba sedikit boleh kasi semangat kalau nak masuk matrik..huhuhuhu..
      sekarang akak ambik course Degree in Chemistry kat University of Birmingham,UK..

      Delete
  15. hmmm..satu lagi,akak ade akaun fb x?huhu
    kalu privacy takpe..sy paham...:)

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum kak. Saya nak tanye, kakak sekarang sambung belajar dkt overseas kan? Tu sebab kakak dpt result gempak time matriks ke? Wah best nyerr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam dik :) yup akak skrg tgh study kt UK..x de lah gempak mane dik..pointer akak 3.85 je..alhamdulillah rezeki Allah ^_^

      Delete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. salam akak :) nak tanya, akaun bsn pun kena buka ke? bukan bank islam je ke? hehe. yang masuk matrik ni semua yg score spm ke? alhamdulillah, saya dapat twrn matrik pahang :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam dik ;) owh akaun bsn tu x silap akak just untuk pembayaran yuran matrik...akaun bank islam kene buka sbb mesin amik duit just ade yang bank islam dgn satu lagi akak x ingat sangat..ohoho! x de lah ramai je spm result biasa2 tapi masuk matrik score mase matrik! gud luck dear! selamat masuk ke KMPh ^_^

      Delete
  19. salam akak nak tayer kalo pakaian diorang ckp soan kan kalo akai kemeja dengan skirt labuh (islam) boleh ke ek?? ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam dik ^_^ jujur la akak cakap majority nye semua pakai baju kurung..tapi mase akak ade je minority yang pakai macam adik cakap tu...tapi kalau adik rase nak pakai..adik bawak je dulu..nanti kalau boleh pakai adik pakai...tapi bawak baju kurung yang banyak..oke!

      Delete
  20. kak mcm mana step akak study overseas? ada interview yer? sya dapat melaka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam dik! :D batch akak matrik ade buat program latihan tenaga pengajar ke luar negara...then nanti masuk sem 2 ade borang dorang suruh isi..pastu nanti pihak kementrian akan choose sape yang dorang nk panggil interview..biasa yang isi borg beribu2 sbb seluruh matrik dalam malaysia...then nanti dorg amik dua ratus lebih je interview..then 40 orang je KPM hantar pergi oversea...and pointer time batch akak kene 3.85 above...last batch akak dapat tahu dorang still ade lagi program ni..doa2 moga batch korang ade lagi ;)

      Delete
  21. Mang menarik artikel akak nie..ayt x sbrape,pyah gak nk catch-up dgn ayt akak tu ) xpe3,ayt ikhlas dri aty..hehe
    Saya nie dpt matrik kt situ nt cuti nie..saya da decide yg saya nk g matrik dlu,lgpun mang rugi sape yg dpt matrik xpi x g sbb klau da msuk U nt..xde da matrik2.Jd thanks kak mang membantu bg saya nie yg akan menghadpi kehidupan kat sana nt..masenya akan tibe bile kite trpaksa tinggalkan kawan2 kite..bagi saya yg habis spm nie pun masih lg rindu kwan2 ckola saya..jd saya pham cam new prasaan akak..pengakhiran yg bguz kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. sori dik..bahasa and ayat akak memang berterabur! hahahahah hanya ayat dari hati je mampu di coret..btw GUD LUCK! oh ye..ni ade group for kmph this batch kat fb :) http://www.facebook.com/groups/539207199464378/

      Delete
  22. kak leena sy dx tualang dpt kmph..sy ragu'' sbnr nyer nk g matrik..sbb sy dtwrkn aliran sains..sy ase x brni xnk amek alrn sains sbb result bio ngan kmia C+ tme spm..kak leena amek modul bpe?? ase'' antre modul 1, 2 n 3 ue yg mne okeyh??

    ReplyDelete
    Replies
    1. adik..bace kat comment bawah..akak silap nk reply kat awak...huhuhu

      Delete
  23. yeay! ade budak tualang!!!!!! :D camni la dik...awak rse awak nak tunggu upu or nak masuk matrik? if kalau upu awak mintak diploma..akak boleh consider as lambat tp selamat..and kalau asasi..akak mintak awak choose matrik..bukan ape dik..jangan terpengaruh sangat dengan result SPM tu...awak masuk matrik ni kepala otak awak ngn kawan2 awak sume dah back to 0% cume ade la segenlintir yg still ingt mende blaja time SPM..so awak masuk matrik...u all are same..lapuk dh result SPM tu..trust ur self that u can do it! kalau pasal modul la...akak sah2 akan prefer for modul 1..sebab akak amik modul 1...dan ternyata modul 1 mmg paling susah antara semua modul...and jadul kelas paling packed..tapi seriuslly dik...ape yang awak rase mustahil time kat sekolah kat matrik x de yang mustahil...ade je student yg SPM subject sains C then kat matrik 4 flat (akak x tipu) tapi nak x nak hati sendiri je...kalau make sure kelas pergi x ponteng.tutor pergi x ponteng...and study elok2..akak dulu x de nk stay up2 pon...just buat everything as student..blaja siapkan keje2 lecturer bagi even dengan cara meniru sekali pon...nothing impossible! and lecturer kat matrik jauh lebih HELPING dari lecturer kat university...so terserah pade adik nak pilih ape..cume akak nk bagi tau...yang matrik is the best place tuk tebus balik result SPM.. (as example...physics akak x pernah nak merasa B pon time form 5 tp entah mcm mne spm B tu pon mmg jawab x faham mende..akak just trust tu rezeki..then masuk matrik..alhamdulillah subject yang paling akak benci...akak boleh score A tiap kali exam) TRUST YOUR SELF!

    ReplyDelete
  24. tengz kak leena..mmg cadang nk g matrik tpi ad yg kte matrik ue susah n klu dpt pointer rndah pyh nk msuk u t..ue yg keliru..agpon dax tualang rmai yg dpt matrik mlka..tkowt gak x dpt cri kwn t..kak leena kat asrma pon slalu tdow awl gak kn..agpon sy dax dorm sblh kak leena jek..kat matrik ad koko gak ker??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha! siapakah anda????? haah kak lina dri skolah pon tido awal -_-'' ni kan pulak matrik..same je...kui3...pointer rendah klu matrik ke..asasi ke..mmg susah nk sambung degree..and akak nk bagi tau..susah sbnarnye nak dapat pointer rendah..ahahha! sbb lecturer2 mmg sedaya upayaa tolong student x nak bg result teruk..depend pade kite nk buat sombong or memang nk betul2 result bgus...sal kawan tu x yah risau sangat...sekejap je trus boleh berkawan..batch kak lina ramai je bdk tualang tapi duduk sume asing2...abis dah dik zaman sekolah..move on..cari kawan baru pulak ;) oke?

      Delete
  25. assalammualaikum akak.. nk tnya kat kmph boleh bwk laptop dgn iron tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam dik...laptop boleh bawak :) tapi iron atas dasar penyeludupan...kikiki..akak dulu bawak je..tp kne pandai sorok la...takut klu warden buat spotcheck kne rampas...huhuhu..tp kat matrik ade bilik iron dah...kat tingkat paling bawah aras satu blok tu..

      Delete
  26. Assalam kak, sy dapt matrik phang jgk. Saya nervous sgt sebab result sains time spm xgempak pun. Sbnarnya, nak tny pasal modul ni, mcm mne akak pilih modul? berdasarkan apa? Tlg explain serba sdikit. tq akak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam dik ^_^ rileks la dik..ramai je masuk matrik result x gempak lagi2 subject2 sains..tu normal..owh time batch akak kiteorang jadi experiment first batch yang ade modul 1 which kne amik 3 subject core sains chem,bio ngan physics + math...so time akak majority memang dorang bagi modul 1..mula2 takut jugak..takut susah...tapi alhamdulillah..x de la susah seperti yang dijangka...awak tinggalkan spm tu..sebab banyak mende baru awak akan belaja time matrik..so semua orang pon same..x de yang berkelebihan kalau result spm bagus sekali pon...semua accept mende baru..macam time akak dulu mak akak suruh pilih modul 1 sebab die cakap lagi meluas bidang nak amik waktu degree nanti..tapi x bermaksud kalau amik modul2 dgn modul 3 x meluas bidang degree cume..kalau amik modul 1 kite punye basic tuk mane2 course pon dah kuat...kalau nk ke course degree bidang yg banyak gune bio or banyak gune physics lagi senang for modul 1...

      Delete
  27. Assalam akak, sy pun dpt twaran kat matrik phang jgk, ahad mnggu dpn ni dh kna daftar. Akak, nk tny akak pasal modul2 tu,mcm mana akak pilih eh? sy pning xthu nk pilih yg mana. lg pon kmia sy xcemerlang mana. jd sy mcm takot laa skit. so, nk mntak pndapat akak la, modul mana yg pling baik? :)

    ReplyDelete
  28. Assalammualaikum kak... *lambai2 , jumpa kembali* ^_^

    kak , sy tgh pening nk pilih modul mana t ..antara modul 1 or 3 ..(+_+)
    sains komputer nih senang ke susah ? antara fizik ngn sains komp mana lg senang nk skor ya ? sy pon mcm akak gak , spm fizik B ..huhuhu..cemana nih ? cemana nih ?

    ReplyDelete
  29. Oh tq akak bg pendapat nasihat semua :)best ah akak kn dpt g oversea. sy mcm lg bersemangat nk gi matrik and struggle btol2.. tp sy risau tkot sy ni byk main je, sy ni bkn la dlm kategori rajin study, hurm mcm mana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..rezeki tanpa di harap dik...rajin? rajin? rajin? hahaha! akak dulu time sekolah pon x rajin dik..keje sekolah pon selalu x siap..but back to our niat...insyaAllah bile dah tekad nk belajar everything will be going fine ^_^ zaman sekolah dah habis...so start meng ''adapt'' suasana matrik pulak...jangan risau pasal rajin x rajin sebab kat matrik semua orang akan jadi rajin! ;)

      Delete
  30. wahhh..saya batch akn msuk thun ni..any tips? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tips?

      first betulkan niat... jangan jadi macam bdk sekolah dh..dah masuk mesti kene ade target!

      then make sure segala assignment siapkan..dengan ape care sekali pon!

      don't waste your time too much..hujung2 minggu boleh la nk lepak2 ke ape ke tu rileks..tapi hari biasa full attention dgn pelajaran..

      kalau x faham something terus tanya lecturer or kawan2..jangan tangguh2..sbb tajuk dalam satu subject banyak..

      study hard and study smart at same time!

      then GUD LUCK! :D

      Delete
    2. oh ye..1 soalan lgi..dkt matrik nnti,kls dy mcm mne?dy ade bhagi ke mmg smua yg sme kursus kls yg sme? :/

      Delete
  31. salam..wow~ bestnye bace~ hehe..saya bkal akn jdi student matrik phang..ade tips ape2 x?kt sne ade ke kes hilang barang ke?takut juga nk bwa laptop~ hehe :D

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum akak.. entry akak ni banyak membantu menaikkan semangat sy.. ^^ .. sy ni bakal masuk kmph 27 hb ni.. masalah sy ni, sy xdpt result gempak masa spm.. math sy je a+.. add math sy b+.. chem n bio sy c+ je.. n fizik sy juz dapat c je.. sy pun cm terkejut sy boleh dpt matrik dgn result cmni ( cukup2 makan, credit semua je ).. tp sy takut sy xboleh bwk course sc kat sana sbb masa spm pun boleh bwk setakat c je.. mak sy cadangkan sy tukar course akaun.. tp sy xpernah belajar akaun kat sek dulu.. n sy agak xsuka tengok keja2 akaun ni.. ape pendapat akak? sy ade trfikir kalau nak terus course sc, sy nak tolak fizik.. nak amik modul 3.. perlu nasihat akak.. =)

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum akak.. entry akak ni banyak membantu menaikkan semangat sy.. ^^ .. sy ni bakal masuk kmph 27 hb ni.. masalah sy ni, sy xdpt result gempak masa spm.. math sy je a+.. add math sy b+.. chem n bio sy c+ je.. n fizik sy juz dapat c je.. sy pun cm terkejut sy boleh dpt matrik dgn result cmni ( cukup2 makan, credit semua je ).. tp sy takut sy xboleh bwk course sc kat sana sbb masa spm pun boleh bwk setakat c je.. mak sy cadangkan sy tukar course akaun.. tp sy xpernah belajar akaun kat sek dulu.. n sy agak xsuka tengok keja2 akaun ni.. ape pendapat akak? sy ade trfikir kalau nak terus course sc, sy nak tolak fizik.. nak amik modul 3.. perlu nasihat akak.. =)

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum akak.. entry akak ni memang menaikkan semangat sy.. sy ni bakal msuk kmph 27 hb ni.. =) .. sy perlukan pandangan dr akak sbg owg yg lebih berpengalaman.. sy xdapat result gempak masa spm.. cukup laa utk mak ayah sy hepi.. utk sbjek2 berkaitan dlm matrik, math sy dapat a+, add math b+, chem n bio c+, fizik c.. sbb ni, sy jadi takut nak masuk matrik.. sy takut xboleh bwk sbb masa spm pun boleh bwk setakat c je.. sy dh fikir nak amik modul 3, nak tolak fizik jaoh2.. haha.. tp sy still agak ragu2 utk amik course sc.. mak sy suggest sy tukar ke course akaun, tp sy xpernah belajar akaun kat sek dulu.. kalau menurut pandangan akak, camner? sy ade semangat nak belajar course sc tp sy xyakin sy mampu dapat bagus sbb xpandai sangat.. perlu feedback dr akak.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam dik ^_^ dik..zaman sekolah adik belajar ''betul2 @ struggle'' ke tuk dpt result mcm tu? kalau tak, oke! everything will be OKE! know why? sebab mase time akak ade je kawan yang time spm result science die C tapi kat matrik 4 flat..know why? sebab kat matrik adik automatik akan jadi rajin..jangan pelik..itu kenyataan..x de orang yang malas kat matrik..lagi2 student ppuan..sebab before masuk dah ade target tuk capai pointer yang tinggi..so kita akan struggle..belaja akak ngaku memang susah..tapi kawan2 ngn lecturer sentiasa membantu...so x de yang perlu ditakutkan..result spm tolak tepi..bawak semangat yang baru tuk masuk matrik.. NOTHING IMPOSSIBLE! and lecturer ajar dwibahasa...ape2 yang belajar dalam spm tu x banyak dah kat matrik..melainkan subject addmath...yang lain semua dapat belaja mende yang baru...so everyone 0-0 ;)

      Delete
    2. oww tenkiu akak.. memang xstruggle betul2 masa sek.. huhu.. sebab belajar pun xserius sangat.. =/ .. time nak exam bwu ketar2 belajar.. huhuhu.. memang sy target nak ikut cm akak, nak ke oversea jgk kalau diizinkan Allah.. sy yakin boleh jadi excellent kalau usaha.. insyaAllah i'll try my bez.. =)
      tapi kalau sy lambat ckit nak tangkap ape yg lecturer ajar cmner?

      Delete
  35. 1 lagi akak, cikgu2 ajar fully dalam english ke, diowg ajar dwibahasa? maksud sy, cara diowg mengajar tu, cakap dlm english je ke? and memang cikgu2 akan ajar kita dr mula balik ke? kira kalau kita dh luoa abis pelajaran masa spm, dy akan ajar balik ke?

    ReplyDelete
  36. Akak terima kasih, terharu dgn nasihat akak :") InsyAllah akan buat yg terbaik :)

    ReplyDelete
  37. assalammualaikum akak ^_^

    jeans bole bwak x ? sains komputer senang ke susah eh ? antara sains komputer nih ngn physics , mana lg senang nak skor ? huhuhu

    ReplyDelete
  38. akak..sy tkot lau phy,bio,chemi akan kuar formula kira2 yg plik2...adeke camtu?? :)

    ReplyDelete
  39. mesin atm kat kmph ada brp biji dah skrg?

    ReplyDelete
  40. Di matrik...memang kena kerja keras kalau nak dapat cemerlang - 4 flat.... fokus kena betul dan kena terus berusaha....kena selalu berbincang dengan kawan2 dan dapatkan pertolongan pensyarah subjek.... gunakan masa terluang untuk berjumpa pensyarah. Masa ni kita tetapkan 2 kali sebulan (minggu 1 dan 3), untuk 'Consultation Hour' Mega pada hari Jumaat....kena guna masa dengan betul... sebagai pelajar muslim...kena banyak meminta pertolongan dari Allah dan bertawakkal seetelah bekerja bersungguh....

    ReplyDelete
  41. Assalam kak, sy confius nak masuk matrik ke tak... btw sy dpt kmph ... sbjk sc sy kimia dpt c+... sy takot la kak sbb kakak sy ckp 3.0 pom kena lelong masa dy stdy matrik dlu.. mak ayah sy pom mcm suh sy g matrik je.. sy cuma takot xbley score je kak naty stdy sana ... mmg niat sy nak stdy sungguh2 sbb kecewa dgn spm sy.. mintak kak bg semangat skit.. sy pom cita2 nak study overseas gak p kurg keyakinan lagipom ramai kwn sy yg dpt stret a spm nk msuk matrik dr asasi takot persaingan tuk msuk u tu jadi susah... :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam dik. First of all tahniah dapat kmph! ^_^ Alhamdulillah. Oh again and again same thinking problem lepasan student spm bile dpt matrik. Haha. Akak x berniat nak gelak ke ape.. tapi ramai sgt dah yang tanya same questions as you. But it's okay. InsyaAllah akak cube jawab sebaik mungkin ♥

      Macam ni lah time akak dulu masuk matrik pon bcoz of parent choice. Bukan diri akak. Sbb akak pikir time tu akak bdk pemalas mcm mne nak survive kat matrik. Dan akak pon bukan dari golongan bdak2 pandai kat sekolah. But I trust one thing masa tu yang pilihan parent akak adelah yang terbaik sbb akak sndri takut buat pilihan and bila pilihan akak sndri x menjadi akak akan blame my ownself. So alhamdulillah pilihan akak masuk matrik dri terima asasi sains fizik kt UM (yg nampak pilihan lagi gah dari matrik yang org pandang sebelah mata) memberi akak rezeki yang akak sndri x pernah imagine. Its all about rezeki, usaha dan tawakal pada Dia ;)

      Kalau awak rse x yakin just kerana sebijik subject kimia awak yg C+ no worries dik ramai lagi yg result lagi teruk dri tu tp kat matrik 4flat. And don't expect student2 yang masuk dgn kelayakan result spm yg tinggi masa sekolah still boleh mantainkan result mcm time spm. Mostly tak!

      Why I said like this?
      Sbb first reason nile dah masuk matrik nnt korg mostly x ingt pon dah ape yg blaja time spm... so kire semua kosong-kosong balik.... and banyaknya belaja something new.. bukan belaja balik subject spm. So yeah... new competition! Semua dalam situasi yg same... klu awak stress x faham.. jgn ingt kwan awak yg cerdik time spm boleh terus faham.. haha..

      And akak dgn rela hati if awak betul2 rase ade masalah dengan kimia if dah masuk matrik. Akak akan cube tolong awak sbb akak skrg studies degree in chemistry. InsyaAllah mana akak mampu tolong dari jauh akak tolong. Even boleh direct contact dgn akak if you want to ;)

      Wallahua'lam. Hope this longggg essay help you from confuse. Haha

      Delete
  42. Huhu... time kasih kak... sbnrnya sbb entry kak nie n baca replies kak dah naik smgat sy... sy pom mnt sbjk kimia p tu la sbb trkjut dgn resuk sy wt sy putus asa skit lam sbjk nie n sbjk sains nie.. bole sy tau fb kak ap?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau awak bukak dkt lappy, kt blog ni belah kanan ade icon fb akak. Click gmbr tu and nnt directly pergi ke fb akak :) klu x boleh type nama fb akak : lulalilo leena

      Delete
  43. Akak, nak tanya sikit. Setiap kuliah kena pakai baju kurung ke? So kita kena bawa banyak baju kurung la?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup.. baju kurung or jubah...jubah seluar pon boleh...

      Delete
    2. Kalau kemeja dengan slack boleh?

      Delete
    3. If im not mistaken x boleh. Kemeja n slack just for non muslim :)

      Delete
  44. Salam Kak kalau kita score cantik kat matriks cth 3.8/4.0, pastu kita nak sambung degree uni oversea boleh tak? katakan pakai scholar shell or petronas or else. Please Response :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Oh itu akak x sure. Sbb setahu akak scholar jpa or mara boleh dpt tp dlm msia je.. x sure untuk ke oversea or further study oversea guna scholar shell@petronas.

      Delete
  45. Assalamualaikum. Dengan membaca blog akak saya, bakal student KMPh, dapat banyak info sebelum mula life in matrikulasi. Thanks. I'm from Perak. Pahang is quite a distance away from home. Hope i can suit myself and score good results. InsyaAllah. Wish me all the best, kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam :) tahniah dpt kmph! And all the best! Seriously life in matric such a wonderful time! Experience it.

      Delete
  46. Assalamualaikum kak, saya minat perubatan dan kemungkinan besar akan masuk KMPh. My spm result 3A+ [maths, add maths, sej], 4A [bi,bm, fzk, agama], 2B+ [bio, chemis]. Which module would you advise me to pick up? thanks a lot if you kindly clear my doubt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam... can you directly contact akak through fb? Thanks :)

      Delete
  47. thanks for sharing ur experience siz.. it's so kind of u 2 share ur experience.. i tot entering matriculation is like entering a pressure cooker.. hehex.. but after i read ur blog, i realised it's cool to enter matriculation.. n yeah, i am entering matriculation at the end of this month... matriks pahang thou!!! :D they gave me the 1st module that includes bio... but i used 2 hv no interest in bio during spm time... can u give me sum tips on biology subject?? thanks siz... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome arvin *can I called u that name?* hahaha.. hope this sharing can help u even not so much. Btw, congrats got place in matriculation especially kmph! :D sooooo for ur question what I can share with u not specifically tips on biology but just from my own experience of it. FYI, I have totally no interest in physics since school. But guess what? That subject I can score the best (from other subject) in matric. Hahaha subject that I have no interest in school but I score in matric. Just for one reason. I work harder on that subject during matriculation what I haven't done it before during spm. Even I have no interest in physics till now but just give some struggle towards it and i trust my God will help me for the rest. :) no worries biology not that "scary" haha...

      Delete
    2. hahax... yeah u can col me arvin... :D .. i juz hope i will survive through my bio.. hahax.. :P i am used 2 be a lazy fellow.. i hope i can change this attitude once i enter matriculation... :) (y)

      Delete
  48. Assalamualaikum., akak. It's me, Hmzh. I'm sorry to let u know that the system i'm using doesn't allow the access of fb. So.... can u please give my just a simple reply to my query. Thanks a lot, akak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Owh its okay doesn't matter :) if hamzah really have interest towards medic then u can choose between module 1 or module 3. That's depend on u. Because for medic requirement they really focus on pointer. Mostly just for 4 flat student. So if u think u don't have any pressure on studying physics then just take module 1 but if u think physics gonna mess up your result then choose module 3 so that u don't have to worries about physics. But...... sincerely, akak suggest to take module 1 bcause if and only if after matrik u wanna change your choice then it more easier for u because u already have basics in physics and biology. Hope this suggestion helpful :)

      Delete
  49. Assalamualaikum.Thanks sincerely kak for your answer. It's helpful i should say. take care.

    ReplyDelete