Tuesday, December 11, 2012

JAULAH (TRIP) to LONDON and CHELSEA (part 1)

Assalamualaikum w.b.t

LONDON??CHELSEA?? wuaaaaaaaaa~ sungguh huh kak yana cuti winter ni nak gi LONDON? nak ikut!!!!! :D *orang paling excited bile kak yana ajak jejalan kat LONDON*
huishhhh~ selame ni x pernah terfikir pon boleh jalan a.ka. jejakkan kaki kat london! perghhh! seriuslly bersyukur sangat dapat rezeki datang sini..hihihi..

so starting 7 Dec 2012 start la cuti winter! yeaaaa~ alhamdulillah boleh jugak habis kan first term semester kat uni birmingham ;) cuti kat oversea ni lame2 x macam cuti kat mesia..sebulan terus sekali cuti..kekekekek *x baik jeles2 eh kawan2* miahahahaha :P alaaaa...adil dan saksama je sebenarnye..sini mane ade cuti segala birthday sultan ape jenis perayaan..setakat krimas je dorang cuti...betul x? betul x? ^_^ heeeeeeeee~

ticket train ke LONDON kak yana booked pukul dalam 2 lebih p.m sebab nak bereskan dulu solat zohor ngan asar...aku gi ngan 2 orang akak senior ngn 2 lagi kawan se batch ngan aku..
kak yana , kak husna , fifi , yati dan aku! :D

perjalanan ngan train just amik mase dalam sejam lebih dekat 2 jam jugak la..tapi seriuslly! train sini sangat ON TIME and LAJU! sukenyeeeeeeeeee~ aku jenis x mabuk train sume so kire okay la naik public transport..x de effect! alhamdullilah..satu nikmat tuh! :)

sampai kat sana dalam 4 lebim p.m so dah memang gelap waktu tu...time winter siang pendek!huhuhuhuuhu... sampai kat euston train station kak husna terus bawak aku , fifi ngan yati tuk buat osyter card...osyter card tu macam ''touch n go'' kat mesia..tapi yang ni tuk train..kak yana pulak kene separate time tu sebab nak gi hantar passport kat senior setahun kiteorang yang nk balik mesia malam tu..hohohoho advanture kut! nak balik mesia terlupe passport~ sokay..manusia biasa dengan sifat terlupe :) chill~

kami berempat pon teruskan perjalanan nak gi rumah kak najwa kat langdon park...huishhh~ pening gak time ni...banyak main tukar train nak sampai destination but nasib kak husna rilek je bawak kami naik train tukar train bagai! maceh kak husna~ ;)

nak sampai kat longdon park sempat la bergambar sat mane entah...nampak tempat cantik sikit terus nk bergambar..ahahhaha *teruja kat london la katekan*






then setelah bersesat bersama pakcik google nak cari rumah kak najwa last2 summayyah (first year degree tapi tua setahun dari aku housemate kak najwa) datang amik kiteorang bawak gi rumah..alhamdulillah sampai jugak rumah kak najwa dengan selamat...biaselah dan jauh berjalan perut pon meragam bagai meminta minta untuk diisi..x senonoh perut! suke melalak2! XD kiteorang pon keluar gi cari makan malam tu...that nite just jumpe REAL TASTE punye fast food restaurant je yang bukak..so makan je la~ hohohoho ape? ingat fast food burger,pizza, fries,fried chicken je? no lah~ sini advance! kedai fast food jual nasi briyani kut! I LOIKEEE that part! NASI~ ahahahahah...sedap giloss! seyes weh!









dah kenyang melantak nasi duk bergambar kat kawasan dekat2 restaurant tu...saje..nak isi waktu sebentar..kikikiki


esoknye, bangun pagi celik2 aik! peliknye~ awat ramai sangat orang kat dalam rumah tu...owh rupenye ade senior2 yang study kat london datang kat rumah tu...saje overnight kat rumah kak najwa..seronok sangat! subuh tu dapat jemaah ramai2 then after subuh bace mathurat after that ade usrah ngan kak aina as ketua tuk pagi tu! terfikir sejenak time tu! adekah ape yang berlaku time tu akan aku rasai kat mesia???????? and my answer insyaAllah NO! -..-'' pagi tu kak aina share pasal sejarah PALESTINE yang selame ni x pernah aku nak tahu dan x mencari sumber pon untuk tahu..masyaAllah teruknye aku! T,T so daripada ape yang die sharing tetang islam sume buat aku berfikir dan terus berfikir...and die ade cakap ''what purpose of our life?" kite always akan cakap nak berjaya bagai..itu la ini la..but susah orang nak jawab based on AL-QURAN...bukak surah AZ-ZAARIYAT ayat 56 ''tidakKu jadikan manusia dan jin hanya untuk beribadah padaKu". That time otak aku rancak berfikir..and i what i think ''that's mean i had waste almost my 20 years of life". nape aku fikir camtu? sebab baru aku sedar selame ni aku hanya seorang MUSLIM tapi bukan ISLAM T,T sob..sob..sob.. Muslim mean aku sembahyang,puasa,sedekah but! aku lupe yang aku ISLAM! adekah selame ni aku hidup betul2 dengan care yang ISLAM diperintahkan atas aku?? again my answer is NO! :'( pastu kak fizah shared satu kisah yang buat otak dan hati aku berfikir lagi~ ''Allah ciptakan SYURGA dan NERAKA pastu di tanyakan pada para malaikat..para malaikat jawab ya Allah sesungguhnye aku pasti tiada umat Mu yang akan menolak SYURGA Mu ini..bile di tanyakan pula NERAKA para malaikat menjawab sesungguhnye umat Mu tidak akan inginkan nye..kemudian Allah pagari SYURGA dengan kesusahan dan Allah pagari NERAKA dengan kenikmatan..ditanyekan kembali pade para malaikat..para malaikat hanya berkata ya Tuhan kami takut tiada siapa yang akan memasuki SYURGA Mu dan kami rase semua umat Mu akan memasuki NERAKA itu..." sentap jup aku dengar~ adekah aku tergolong dari manusia yang jauh dari bau syurga?? kak fizah pon buat konklusi even Nabi Muhammad ngan para sahabat pon bermati untuk Islam padahal dah dijanjikan syurga inikan pulak kite?yang ibadah biase2 tapi berangan nakkan SYURGA...untuk dapatkan something yang terbaik dari Allah means dari dalam diri kite sendiri kene serahkan segalanye untuk Dia...

banyak sebenarnye nak shared lagi pasal ni..tapi x nak la nanti korang cakap aku ustazah bagai nak tazkirah..just sebagai peringatan kite bersama....mati sentiasa mendekati kite :)

dah siap usrah then bersarapan sume kiteorang pon gerak pergi cetre london...keluar je dari station train nampak BIG BEN! wow! ini BIG BEN rupenye...but seriuslly LONDON boleh aku cakap sangat CANTIK SCENERY! after that kiteorang pergi naik cruise and eye of LONDON~ korang layan je la gambar2 yang aku letak ni..x tau nak taip ape! mueheheheheheheheh >,< ATTENTION! jangan nak kritik aku x cantik ke, serabut ke, comel ke *ehhh* ahhahaah nak show bandar london ni camne rupenye okeh! checkidaut!








kalau nampak monument yang ade jam tinggi ni name die BIG BEN! and sebenarnye bangunan parlimen UK..















ni nak masuk tengak 4D punye show sekejap pasal scenery london..best sangat! x puas masuk kejap...ahhahaha..


ni pulak entrance nak naik cruise..jum..jum~ ergggggg~ sejuk kut naik cruise time winter! beku!

















then yang orang duk panggil london bridge london bridge sebenar nye tower bridge ^_^



okeng! time for eye of london~ miahahahah kat sini baru dapat merasa nak naik mende cenggini... :)



















































dah penat berjalan + bergambar perut pon bernyanyi nyanyi tanda? BETUL! LAPAR! kiteorang pon pergi la Malaysian Hall sebab................ aku teringin nak makan..hihihihi..tengok la sendiri ape aku makan :P



IKAN KELI KAT LONDON! huiyoooooooooooooo~ lepas gian! hukhuk :') nak tunggu balik time summer nanti baru boleh makan ikan keli memang berkecamuk la kan hati dan perasaan! ahhaahha!know how much aku makan? kah3!!! 11.50 pound! *okeng jangan terkejut...normal la tu..mengidam punye pasal* hahaahaha!!!!








last tempat tuk first day jalan kiteorang pergi basewater..kat sini banyak jual souvenir :D pepaham sendiri la kan...shopping time! ahaks~
 




aku beli keychain ni sume same just as memories kiteorang berlima berJAULAH bersama ;)




ni tudung kak najwa kasi! terharuuuuuuu~ tudung dari mesir...maceh akak! :* muah~ hihihi


malam tu after balik dari jalan kak yana ngn kak husna planningkan nak pergi mane...

so what is my next destination???ngeh3!!!! >,<




kepada peminat CLUB CHELSEA! wait for my next entry part 2 :P just about CHELSEA! ^_^  nak tau ape yang ade kat dalam stadium sume...bilik persalinan dorang camne..bilik press conferences dorang...hihihihi...sabar eh~ bukan nak wat saspen ke hape..cume dah ngantuk mate nak upload gambar..ahahhaha...sekarang pon dah pukul 2.30 a.m aku x tido lagi..baru sampai rumah kul 11 lebih p.m....okeng? :)

wassalam...





2 comments: