Monday, March 4, 2013

Tarbiyah Allah di negara orang

Assalamualaikum w.b.t

Hurmmmm..lama dah tak updated kat belog terchentaaaaaaaa *kekononnye* hahaha..ada jugak kengkawan2 yang tanya "lina,bile nak updated blog?" *koya famos sat..gurau je :P hihihihi...sudi ke membaca belog yang tak seberapa nih????? krikk~ krikkk~

this time aku nak kongsi the real life of being foreign student! tadaaaaaaaang~

bile cakap je "student oversea" sume macam aaaaaaaaaaaaaaa meleleh ayaq liur dengar kan...haaaaaaaaa! jangan cakap tak...sebab aku dulu pon macam tu..hahaha..rase macam kagum giler lah ngan student2 oversea ni...tapi dari dulu aku tak pernah serius pikir nak belaja oversea...*anak manja* ahakssss!

nak pendek cerita! I'M HERE RITE NOW! where? negara orang! not just negara orang but NEGARA OMPUTIH wehhhhhhh! jujur cakap! setakat teringin nak gi belaja oversea pon setakat korea *zaman jahiliah minah KPOP* kantoiiii~ hahahaha...

oke! so bile aku dah ade kat sini aku tertanya pada diri sendiri.."why i'm here? for what? untuk study? hello! kat malaysia pon boleh study kot...nape hati aku teryakin nak datang sini? and aku terang2 anak paling manja..memang tak leh duk jauh dari family. so for what i'm coming here?"

before aku datang sini pon my parent susah hati jugak dah..duk pikir camne aku kat sini nanti..suruh aku join IQRAM bagai..takut anak kesayangan die ni "tersesat" nauzubillah~ then kawan2 sekeliling pon banyak pesan.."ko lina kat negara omputih tu...jgn gini gini..gini gini...aku sayang ko..tak nak nanti kalau ko balik free hair..pakai bukan2" *see that? how sweet all my frenzzz around me! :D so bila dah dipesan bagai2 ni..aku macam "ermmmmmmm....memang kalau aku gi negara dorang senang nak rosak ke?" thats what i really thought at that time...


i go through suma yang berlaku kat sini and kat sini aku baru boleh terima "USRAH" which kalau kat malaysia pon ade je..banyak...but hati tak terbuka pon untuk cakap "AKU NAK GI LA USRAH" sumpah! tak rase nak join pon... *bajet diri dah rase baik (cukup semayang+ngaji) hohohohoho! mudahnye aku pikir istilah baik tu T,T

but otak aku still keep thinking! "WHY I'M HERE? WHYYYYYYY?" then aku dapat tengok satu video time join usrah...


WHAT PURPOSE OF LIFE?????

my first thought "ermmm mesti la nak berjaya! kate student! kan?" *jahilnyeeeeeeeeeee!
then bukak alquran 

MANUSIA DICIPTAKAN UNTUK MENJADI KHALIFAH DAN ABID

i'm just like...ermmmm..khalifah...pemimpin...abid...hamba...pastu???

then i realised! HUH? HIDUP AKU SEBAGAI MANUSIA ACTUALLY MATLAMAT NYE TUK JADI DUA TU! KHALIFAH DAN ABID! erkkkkk aku buat ke sebelum  ni? okeng! aku tak buat pon! 


kite memang akan described at first side yang khalifah means kene jadi pemimpin means ketua..ketua kumpulan..jadi president club bagai..tapi terfikir tak ADAKAH KITE DAH MENJADI KHALIFAH PADA DIRI SENDIRI??? *reflect ourselves back...elak hati dari dengki, semayang semua awal waktu, means kite guide diri kite dulu before guide others...

ADAKAH AKU DAH JADI ABID??? okeng! not really...abid is such like everything yang kite buat or ibadah truly from our heart and just for HIM! nothing else...

FULLSTOP! rite now dari aku dapat pasal tu! serurppppppp! SENTAP HATI! selama ni aku ingat macam aku dah oke la...macam dah buat la mende Allah suruh..then sebenarnye aku baru faham! kat mane aku faham and tahu TUJUAN AKU HIDUP? KAT NEGARA OMPUTIH! why not malaysia? negara islam kut! kan? oke..i realised...aku selama ni hidup dalam comfort zone...aku rase aku hidup dalam kalangan orang islam dah..so macam ala...setakat mende2 lagha sikit tu..biasa la...remaja kut! janji time semayang aku semayang..time ngaji..aku ngaji...but tanpa aku sedar SUME TU NOTHING IF AKU TAK TAHU 2 SEBAB TUJUAN HIDUP SEBENAR!

TARBIYAH :didikan

kenapa aku cakap aku dapat tarbiyah dari ALLAH di negara orang...sebab kat sini macam aku baru start hidup aku..not baru start bernafas..tapi HIDUP! THE WAY OF LIFE yang sebenar! aku still dalam process ditarbiyah dan mentarbiyah diri sendiri...dan jujur aku cakap! MASYAALLAH! sangat indah bila kite kejar semula tentang DIA! terdidik HATI untuk belajar bersabar, belajar jadi bersungguh sungguh, belajar jadi orang yang pasrah pade PENCIPTA...

almost 5 bulan aku kat sini...i'm admit that i dont have friend! aku sorang je pelajar malaysia yang amik course chemistry! setiap hari aku hanya bertemankan kegigihan hati yang Allah pinjamkan untuk aku...aku tak suka pon negara orang ni! tapi Allah bagi aku cara lain tuk aku rase kemanisan ade disini...MENGENALI ALLAH! 

rase DOWN?? selalu dah...ape rase kalau korang try approach orang then orang tu buat tak layan??? *tanya diri sendiri..itulah kehidupan aku tiap2 hari kat sini...but it's okay! kesusahan ni yang buat aku makin SAYANG dan DEKAT dengan Allah ! so why not? kalau bercouple pon si pasangan sanggup  sabar itu ini...inikan pulak MY CREATOR!!!!! siapa aku nak mempersoalkan ape yang aku lalui ni...memang kadang2 terlari jugak hati duk menangis bagai...then aku try reflect balik hati "nape aku nangis? mungkin ni cara Allah datangkan dorang tuk susahkan hidup aku but DIA nak aku belaja tuk jadi kuat!" 

dan kat sini jugak la aku "bersahabat dengan tafsir Al-QURAN". before this..duk uuu arkk uuu arkk bace tapi haram tak faham! maksud al fatihah pon tak leh nak translate per ayat tu... malu wehhhhh T,T 

RASULULLAH : AKU TINGGALKAN DUA MENDE KEPADA MANUSIA IAITU ALQURAN DAN SUNNAH...

for what 2 mende tu ditinggalkan????? tuk tengok? ermmm tuk belaja? noooooooooooooo! 
untuk dijadikan "MANUAL" kepada manusia...so kalau bace tapi tak faham..whats point??? NOTHING! dan sekarang aku kat sini, aku tahu yang alquran di fahami dengan HATI BUKAN AKAL! seronok kaji ayat2 Allah ni..terasa macam Allah sedang bercakap dengan kite :') macam kate2 yang :-

"KALAU NAK ALLAH BERCAKAP DENGAN KITE BACE QURAN DAN KALAU KITE NAK BERCAKAP DENGAN ALLAH SEMBAHYANG"


kadang2 tengah rase down or sedih or happy bila terbace tafsir randomly..zurppppp! pergh! mengena ayat tu! memang kaw2 la feeling!Allah pesan straight time tu..tercelik terus hati! ^_^ so sape2 yang nak try...try lah insyaAllah MUJARAB!

this entry sebenarnye just nak shared feeling sebenar bile ditarbiyah kat negara omputih...macam kagum sangat dengan Allah! hebatnye DIA! kat negara omputih baru aku dapat mengenali DIA!


TRUST THAT HE IS THE BEST PLANNER FOR HIS CREATURES BECAUSE HE'S THE ONE WHO IS A CREATOR ^_^

wallahuwa'lam..



13 comments:

  1. MasyaAllah hebat...org malaysia mendoakan awk lina..semoga tetap dalam perjuangan dan tarbiah..Allah itu Maha pengasih dan penyayang,peganglah tali Allah dengan sekuat2nya..(^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebatkan Allah tu :') sweet sgt! mcm2 care rupenye DIA bagi peringatan dan bagi peluang untuk hamba2 DIA kembali kepada fitrah asal seorang manusia..terima kasih..insyaAllah doa2 dari sahabat menjadi senjata dalam diri untuk sentiasa kuat dijalanNya...

      Delete
  2. i-think-you-know-whoMarch 4, 2013 at 1:41 PM

    Semoga awk menjadi lebih baik dan lebih hebat lagi dr kakak2 kt sini.you'll always be my sister,FiLLah.

    Lama tak duduk borak n dating ngan awk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..i will try my best akak to be a great khalifah and abid even mungkin tidaklah sehebat sultan Salahuddin dengan Al-Fateh ^_^

      Delete
  3. leena,,hebat...yakin Allah sntiasa ad brsama kita...
    biar susah mcmmana pon kita rasa brdoa dn mohonlh pdnya krn dia tahu ap yg trbaik buat kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi kite berusaha untuk mengejar DIA insyaAllah DIA berlari dapatkan umat DIA ^_^ i just gave all my trust on HIM...hope always in the right way of ISLAM

      Delete
  4. errr... saya tak suke membaca. but, sebab tajuk post ni. saya still nak baca ape yang ade dalam entry awak ni. saya rasa kagum dgan ape yang awak buat.. such a nice entry. love reading this post.. tq =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak! saya pon tak suke membaca! same je..tapi menaip luahkan something untuk shared quite best ^_^ hehehehe...thanks sebab sudi bace.. *terharuuuuuuuuuuuuuuu* ececece..nothing yang nak di kagumkan dgn ape saya buat...sebab saya baru je jumpe "HADIAH" paling best dalam hidup tapi bukan dengan cara mudah..tapi melalui kesusahan..Alhamdulillah..DIA sangat2 membantu saya tuk kuatkan dalaman (hati)...

      Delete
  5. leena..pimpin sy sama2 eh..sy xnak ketinggalan juga dalam gerabak ni..:'( luv u leena

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah same2 memimpin :') mengejar cinta yang SATU! luv u two three four FIVE!! :* muahhh!

      Delete
  6. kita pon sama jugak. baru datang kesedaran yg ada benda selama ni kita ambik mudah ja. huhu semoga kita terus istiqamah.insyaAllah =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga kite sesama kuat mengejar akhirat dari mengejar dunia ;)

      Delete
  7. 'Manusia di ajar kekuatan Bangsa(Melayu) dan Agama(Islam). Hilang bangsa,jiwa masih teguh kerna adanya agama. hilang agama runtuh semua walaupun punya bangsa. Jagalah kedua-duanya agar ia tak pernah hilang'.. :)

    seronok noo belajaq obesi,Tahniah! semoga selamat diUK, pi dengan keyakinan balik mai bawak kejayaan. :)

    ReplyDelete